05 februari 2014

Midwintermarathon Apeldoorn, Asselronde 27,5 km

Twee jaar geleden liep ik ook de Asselronde (27,5 km) in Apeldoorn. Destijds was ik in voorbereiding op de marathon van Rotterdam en heb ik enigszins behoudend gelopen. Komend voorjaar heb ik geen marathon aspiraties en daarom wilde ik vandaag voluit gaan. Vooraf had ik een eindtijd van 1u53min in gedachten wat neerkomt op een tempo van 4.06 min/km. Nadat ik Rob ’s ochtends had opgehaald arriveerden we rond 10.15u in Apeldoorn. Na het drinken van een kopje thee en nog minimaal 5x  naar het toilet te zijn geweest (gezonde wedstrijdspanning?) gingen we om 12u van start.

Finish Loolaan
In de eerste kilometers vormde zich gelijk een groepje met daarin de 2e dame in de wedstrijd, Hellen de Vries. Ik sloot aan in de staart van het groepje. De eerste 4 kilometers gingen veel te snel (tempo 3:57 min/km). Ik vroeg me af of het verstandig was om mee te gaan. Toch besloot ik mee te gaan en te profiteren van het voordeel van in een groep lopen. Even later zakte het tempo ook naar het gewenste 4.05 min/km, een goede keuze dus. De tweede vrouw had een persoonlijke haas, hij zorgde voor het juiste tempo. De kilometertijden fluctueerden daarentegen wel behoorlijk maar dat werd veroorzaakt door het glooiende parcours. Gemiddeld lagen we goed op koers. Het 15 kilometerpunt bereikten we na 1.00,53, prima op schema. Hellen de Vries kreeg het moeilijk en zij liet de groep gaan. De groep viel op dit punt ook uit elkaar. We bleven met een drietal over. Met mij ging het nog prima. We bereikten het halve marathonpunt na 1.26,21. Met nog slechts ‘4 mijl’ te gaan zat een < 1.53er er nog altijd in. De resterende 4 mijl zou dan moeten worden afgelegd binnen 26min39sec. Bovendien daal je in deze kilometers van 100 naar 19 meter boven NAP. Geen probleem zou je zeggen, toch viel dat even tegen! Tussen 21 en 25 kilometer kon ik tempo 4.00 min/km vasthouden al ging het niet meer van harte. De laatste 2,5 kilometer kwam een marathonloper naast me lopen die me op begon te peppen. Mede dankzij hem kon ik het verval beperken (de laatste 600 meter, toen de marathonloper aan zijn laatste lus was begonnen zakte het tempo pas echt) en finishte ik na 1.52,40. Missie volbracht.

Rob had de 27,5 kilometer, zijn langste wedstrijd tot nu toe, ook goed weten te verteren. Na 2u29min bereikte hij de finish. Op de terugweg hebben we onszelf getrakteerd op een heerlijke mail bij de McDonalds om de verloren suikers aan te vullen.

Mijn eerst volgende wedstrijd is de halve van Haren op 8 maart. Wellicht dat ik tussentijds in februari nog een wedstrijd meepak.

Garmin details
Persoonlijke racevideo

1 opmerking:

Weit zei

Mooi. Wedstrijd verslag Dorus ,dat jij dat allemaal zo goed kunt na vertellen knap hoor