16 november 2014

Sinterklaasloop Scheemda

Om 13.30u vertrok ik, samen met Bert Bos en Geo van der Loo, naar Scheemda voor de op één na laatste loop (10 km) van het Schutrups Loopcircuit. Sinds Bert weer terug is van zijn fietstocht in Canada wordt er bij Loopgroep Nienoord op het scherpst van de sneden getraind. We plukken er beide de vruchten van. Bert gaat met sprongen vooruit en ik loop, na een moeizame zomer, ook weer PR's. Tijdens de 5 kilometer clubcompetitie, anderhalve week geleden, waren we nagenoeg gelijkwaardig. Hoe zullen de verhoudingen vandaag liggen? En kan ik wederom een PR (36.13 - Zuidlaren) lopen?

De start, ik vertrek vanaf de derde rij. Meteen vormt zich een mooie groep met Jannes Dolfing, Hararld Kiewiet, Naanko Drent en ondergetekende. Met de wind in de rug openen we met een kilometer van 3.29. Tot drie kilometer blijf ik achter in de groep hangen. Vanaf daar krijgen we de wind van voren. Ik besluit ook een paar aflossingen te doen. Naanko waait er ondertussen af. Bert is sneller vertrokken en verdwijnt langzaam aan de horizon. Halverwege komen we door in 18.04. Een PR zit er in en wellicht een < 36.00 (!). Ik neem het initiatief. De wind blaast weer in de rug en we noteren kilometertijden van 3.33, 3.37 en 3.34. Vanaf acht kilometer krijgen we tegenwind. Ik besluit me even af te laten zakken. Harald zet ons vervolgens even op 'de kant' aan de linkerzijde van de weg. We kraken wel, maar breken niet. Met nog 1200 meter te gaan pak ik het initiatief. Om Jannes te verslaan moet je de eindsprint namelijk niet afwachten. In de laatste kilometer moet Harald een gaatje laten. Jannes geeft geen krimp en wint zoals verwacht de sprint met overmacht. De klokt tikt ondertussen richting de 36.00. Ga ik het halen? Helaas net niet, ik klok zelf 36.02 en de officiële eindtijd is 36.04. En Bert? Bert had een superdag en liep naar een 35.01. Amazing! Geo tot slot, een vaste podiumklant in zijn categorie, liet zich verrassen door een onbekende concurrent. Hierdoor werd hij helaas 4e, maar wel in een keurige tijd van 39.35.

Garmin details

Geen opmerkingen: